10 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu 10 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

10 juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Juli 2014 | Ghana, Kumasi

Vandaag (10 juli) op reis naar Kumasi.. en Jessica gaat met haar vader mee
Vanmorgen op tijd op staan, we hebben een hele drukke reisdag voor de boeg. Alles goed in de koffers, op slot of met een riem vastgegespt. We zijn klaar maar moeten wachten op Jessica haar vader die onderweg is: om 10 00 uur komt hij aanlopen en geeft Jessica haar vader die ze 3 jaar niet gezien heeft een dikke knuffel. We praten even en dan “dag Jessica” en Candy die tegen Jessica’s vader roept “pas goed op mijn dochter”. Ze gaat naar haar vaders huis in een klein plaatsje ongeveer 2 uur rijden van Accra. Ze zal daar een week blijven bij haar vader en zijn vrouw en de twee kinderen (een broertje en zusje), ze heeft er heel veel zin in! Wij gaan aan het eind van de vakantie nog een paar dagen daar na toe, maar vandaag gaan wij naar Kumasi.
Our driver brengt ons naar het grote busstation van Accra waar vandaan alle bussen in vele richtingen vertrekken. Solomon regelt de tickets, wij wachten af.. iets wat je in Ghana veel moet doen. We gaan met een topbus naar Kumasi. Airco, ruime plaatsen! De reis duurt ongeveer 5 uur en dan zijn we in het centrum van Kumasi. De weg is in de afgelopen 3 jaar niet echt veranderd: grote delen prima weg, maar ook gedeelten van zand met allerlei gaten waarbij de snelheid teruggaat na 10 of 20 km. De temperatuur is steeds ongeveer 27 of 28 graden. Langs de weg hetzelfde beeld als de vorige reis: steeds meer groen richting Kumasi, en ook veel half afgebouwde huizen. Als er weer wat geld over is, wordt er weer verder gebouwd. Hypotheek kennen ze hier niet echt.
Kumasi is net als Accra warm, maar gelukkig met bewolking, overigens maar een beetje wind. Voor mij prima uit te houden. Officieel is het nog de regenperiode, maar dat heb ik alleen nog maar van verhalen mee gekregen. Maar het schijnt echt veel regen te zijn, ik hoop dat nog een dagje mee te maken.
Bismarck haalt ons op en heeft al voor 2 taxi’s gezorgd. Bismarck is de oudste van de kleinkinderen van Candy’s vader en moeder. Het is druk in de stad, veel verkeer en ik heb veel respect voor de taxichauffeurs die daar door heen moeten laveren. Veel toeteren en handgebaren bepalen het verkeer. En…. dat gaat prima, met af en toe ook nog een fietser! Binnen een uur zijn we bij Opa en Oma, ze staan al te wachten in het nieuwe huis dat gebouwd is. Voor Candy een mooi weerzien, en mijn mooie schoonzus komt als eerste naar mij toe … Een dikke knuffel en dikke kus is mijn deel en dan volgen de anderen, Candy haar zus, de meiden van Maamele (de mooie zus) en de jongens van Candy’s oude zus. Als laatste komt Porscha, de dochter van Keke, Candy’s bijna tweelingzus (lijkt veel op Candy, één jaar jonger), met een dikke buik, ze is 6 maanden zwanger! Er is ééntje die niet bij mij komt… en dat is de kleine Lucinda. De vorige reis is ze totaal niet bij mij geweest, ik keek en dan was ze al weg. Nu rent ze ook hard weg, sprintje en ze is ver weg.. Haar moeder moet haar ver weg op halen.. maar ze ziet het niet zitten om mij een handje te geven. Kijken of we dat de komende dagen wel voor elkaar kunnen krijgen.
We maken snel een rondje door het huis: wat een ruimte en wat heeft Opa dit goed geregeld! Er zijn 5 grote slaapkamers, een grote woonkamer en dan nog twee ruimtes voor (later) douche en toilet. Op dit moment is het toilet nog buiten, een mooi vierkant hok midden op het pleintje voor het huis. Het huis heeft ook een veranda. Het huis heeft ongeveer 200 vierkante meter! We slapen met z’n 3’en (Candy, Wesley en ik) op 1 grote kamer. Het is eigenlijk Solomon zijn kamer, maar nu even niet..
Dan begint het, de dames met elkaar in het ghanees, af en toe een bekend woord (“Hans”) maar bijna niet te volgen, ze lachen veel dus het zal wel over leuke dingen gaan. Ik praat veel met Solomon die regelmatig mij uitlegt wat er besproken wordt. Maar uiteindelijk gaat het meeste langs mij heen.. Dan pak ik maar het boek van Hugo Borst getiteld “O, Louis” en vermaak ik mij met de belevenissen van Hugo Borst om Louis Van Gaal te doorgronden. Een echt leuk en interessant boek! Veel leesplezier gehad en Louis van Gaal nog wat beter leren kennen, net als ons allemaal goede kanten en soms ook wat minder gezellige kanten, maar boven alle twijfel een topcoach/trainer.
Omdat de stroom s’avonds er af is (de helft van Kumasi heeft geen stroom), is het echt donker buiten en binnen hebben we maar één lamp op batterijen. Iedereen is in de woonkamer en het is gezellig, veel lachen en kletsen… en Solomon vertelt mij dat de stroom er wel vaker afgaat, wen er maar vast aan…. ik vertel hem dat als in Nederland de stroom er af is dat de claims al bijna de deur uit zijn…
Ik slaap vanavond snel, de warmte zorgt er voor dat ik lekker moe ben en ben zo in dromenland…. Aan de uitschakeling van Nederland totaal niet gedacht!




  • 22 Juli 2014 - 16:23

    Sanne Smid:

    Hey familie!

    Ik heb mijzelf eindelijk eens de tijd gegund om jullie mooie reis verhalen te lezen. Een mooi beschreven dag was dit!!!! Ik ga snel verder lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 15530

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: