12 Juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu 12 Juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

12 Juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Juli 2014 | Ghana, Kumasi

De dag van Nederland-Brazilie, 12 juli 2014,
Deze keer geen WK-finale voor Nederland.. zou heel leuk geweest zijn zo tussen de familie, maar we moeten het doen met de wedstrijd om de derde plaats, toch ook wel weer een prestatie van formaat van ons kleine kikkerlandje!!
Vandaag is een rustige dag, veel gelezen, de eerste verhalen voor “Waar ben je nu?” uitgewerkt. Eerder wel aantekeningen gemaakt maar geen uitwerkingen op de computer, omdat de laptop geen stroom had, maar dat is nu opgelost.
Het enige bijzondere wat we verder gedaan hebben is een grote wandeling door de buurt , ook naar het huis van Candy’s oudste zus Mavis. Voor de rest was het wachten op de wedstrijd en dat betekent voor mij lezen, een dutje doen, beetje hangen, beetje kletsen. Maar de mooie meisjes van Maamele, Sandra en Mavis, verrasten ons op een modeshow: mooie kleren aan, tasje erbij, een beetje make up, catwalk optreden… wow wat a beauties! Mavis is een beetje brutaler, Sandra is wat verlegener, maar de show is goed. Je ziet ook dat ze er lol in hebben.
En dan is tijd voor het voetbal! Ik verwacht er eigenlijk niets meer van, maar zie al snel dat de jongens er voor gaan. De Braziliaanse verdediging is zwak en voor ik het besef is het al 2-0, en dat zonder Sneijder, De jong en ook nog zonder Strootman. Eigenlijk ook zonder Van Persie… alleen in het begin goede actie met een goeie pass op Robben, richting de penalty. Ik merk ook dat Van Persie erg populair is in Ghana, populairder dan Robben, dit komt omdat de mensen in Ghana veel Premier League voetbal zien, de Bundesliga kennen ze vrijwel niet, de Champions League weer heel goed. Ik blijf me overigens verbazen over de kennis van het voetbal van de Ghanezen, ze weten heel veel van het Nederlands elftal, Cruyff, Neeskens, Gullit, Van Gaal (spreken ze op een bepaalde manier uit, anders dan wij), van Basten, De Jong, en nog meer. Toch ook wel weer mooi dat dat kleine landje zoveel goeds heeft voortgebracht, dat het zelfs in Afrika bekend is.
De wedstrijd eindigt uiteindelijk in 3-0, een paar van de familie zijn teleurgesteld, zijn voor Brasil, een beetje plagen hoort er dan bij! Het is dan 22.00 uur in Ghana, bedtime.