Donderdag 24 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu Donderdag 24 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

Donderdag 24 juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Augustus 2014 | Ghana, Kumasi

Lucinda heeft vandaag op school haar verjaardagsfeestje. We gaan met elkaar naar de school toe om het met haar te vieren. Uiteraard maken we fotoos en filmopnamen en de kindertjes vinden het geweldig. Ze gaan er echt voor zitten. De school is klein, met 4 kleine lokaaltjes en een paar meesters. Het is totaal niet te vergelijken met onze basisscholen. Knap hoe die juffies en meesters deze kinderen iets moeten bijbrengen, met hele beperkte middelen. Echt respect voor!
Uiteraard wordt er gezongen en Lucinda’s moeder deelt allerlei lekkere dingen uit. De kinderen hebben veel plezier, maar Lucinda vindt het allemaal niet echt leuk, al die aandacht vindt ze maar niets.
We zijn ook nog op een andere school geweest: de school waar Victoria op zit en waar Michael les geeft. Dit is wel een grote school, we maken kennis met de directeur en diverse leraren. We mogen ook de klassen in. Michael vertelt dat hij Engelse les geeft. Ook hier vinden de kinderen het heel leuk dat we fotoos maken.
Candy heeft haar haar er allemaal weer uitgehaald: inderdaad slecht geslapen, maar het haar bevalt haar ook niet. Het is en heel gepruts om het er allemaal uit te krijgen, haar zusters doen vooral het werk.
S’avonds gaan we nog even wandelen en komen in een kroegje uit. De bazin zegt tegen Candy dat ik ook ghanees eten moet eten, Candy legt uit dat dat wat lastig ligt voor Hansje…. Na de borrel nog even bij het voetbal kijken en dan naar huis. Onderweg komen we een collega ex militair van Opa tegen. Het eerste wat hij vraagt aan mij is “is Jessica jouw vrouw?”. Ik begrijp van Jessica dat dat ook al gevraagd is aan haar toen ze met haar vader op pad was… Toch een compliment voor deze oude bokkies! Thuis blijkt dat de tv het heeft begeven.. hij wil niet meer, oorzaak onbekend. Daarom gaat iedereen lekker buiten zitten, en wordt er veel gekletst en gelachen. Om 21 uur is het tijd om te gaan slapen, net zoals op de andere dagen. Ook alle anderen gaan op stok, Opa ligt al even. Ik merk nu ook dat s’avonds de deuren van het huis stevig op slot gaan. Dubbele sloten… ben nu wel benieuwd hoe ik er uit kom als..