Maandag 28 juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu Maandag 28 juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

Maandag 28 juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Slecht geslapen! Zelfs koude benen gehad… Snel even lekker douchen om een beetje fit te worden. Eindelijk kan ik naar het Internetcafe! En, een hele mooie. Er staan wel 15 computers in een grote ruimte en er zijn veel jongeren bezig. Ik ga even op mijn sites kijken met vooral het laatste (voetbal)nieuws en Facebook. Daarna wil ik de verhalen op Waarbenjenu.nl zetten. Maar helaas, de site is uit de lucht in verband met onderhoud. Dat betekent morgen een nieuwe poging wagen. Jammer. Jammer!
Om 12 uur doe ik even mijn siestaatje, van 2 uur. Lekker, paar dagen niet gelukt, maar nu wel. Heerlijk! Maar dan is het alweer tijd om naar de familie te gaan, voorlopig even voor het laatst want morgen en overmorgen zijn we bij Jessica’s vader, en we blijven daar ook slapen. Hij woont in een heel klein plaatsje, en heel dicht tegen het oerwoud aan. Hij heeft al eens een hele dikke slang te logeren gehad in zijn huis… het was wel zijn laatste slaapje.. van de slang voor alle duidelijkheid!
Ik merk aan mezelf dat ik nog steeds niet lekker fit ben. Candy denkt dat ik wel 5 kilo ben afgelopen. Ze zegt ook dat ik een smal bekkie heb gekregen..De diarree helpt ook niet echt om lekker te voelen. Ik zorg dat ik genoeg drink en ook eet. Thuis maar even op de wegschaal. Vijf kilo er af is natuurlijk op zich niet verkeerd.
We gaan vandaag voor de derde keer naar de familie: Candy ontmoet daar veel mensen van haar jeugd in Accra. Af en toe een grote schreeuw van herkenning. Candy heeft het erg naar de zin. Ik vemaak me met de kinderen en later met een hele mooi Ghanese dame van 35 jaar (en ik dacht van 25 jaar). We hebben een hel leuk gesprek, ze spreekt ook Frans, en Engels zodat we goed kunnen praten. Ik vertel over Nederland en zij vertelt over Ghana en haar werk. Ze is weer één van die sterke zelfstandige vrouwen in Afrika; ze heeft haar eigen shop en redt zich prima. Ze is een vriendin van Mamee die ze al 15 jaar kent.
Ik plaag Solomon af en toe met vrouwen. Hij heeft een vriendin in Oostenrijk, beetje ouder als hem, en hij heeft daar zijn hoop op gevestigd. Ze bellen elkaar veel. Ik zeg steeds tegen hem, jongen er zijn hier zoveel mooie vrouwen en dan zoekt hij het zover. Ik tip hem ook over de vrouw waar ik me gesproken heb, ze is jong, mooi en single. En Solomon wil ook géén dikkertje en dat is ze ook niet. Maar het wordt hem niet: hij legt uit dat je bij een Ghanese vrouw wel met een baan moet aankomen of inkomen, anders kun je vrijwel vergeten. Het is dus niet alleen maar liefde…. Hij heeft op dit moment geen werk: hij heeft vorig jaar opleiding afgerond om in de olieindustrie te kunnen werken. Hij is klaar met de opleiding. Hij was bijna geplaatst in Angola, de uitreisvergunning lag klaar bij de President om te teken. Heel bizar was dat op de dag dat hij plotseling overleed, er werd niet getekend en zijn opvolger schoof alles weg om mensen vanuit zijn eigen omgeving naar voren te brengen. Voor hem is dit erg balen, want het was een grote kans op een goede baan en dat zou zijn kansen op de Ghanese huwelijksmarkt opmerkelijk hebben verbeterd.
Vanavond de tas klaarmaken voor morgen voor de reis naar Jessica’s vader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 15567

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: