Dinsdag 29 juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu Dinsdag 29 juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

Dinsdag 29 juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Vanmorgen al vroeg op om de spullen klaar te maken voor de reis naar Jessica’s vader. Het plekje waar hij woont is vlakbij Adesso. We gaan gelukkig met onze eigen chauffeur en zijn van. Dat geeft een goed gevoel want hij is zeer vertrouwd als chauffeur. De reis is lang, circa 3 uur, omdat we door geheel Accra moeten. Gedeelten gaat het lekker snel, maar andere stukken heel langzaam. Accra is een hele grote stad, ik denk wel 6 of 7 keer groter dan Amsterdam. Voordat je Accra uit bent heb je al de helft van de reistijd er op zitten. Buiten Accra wordt het ook steeds groener en de wegen zijn er net als in de rest van wat ik in Ghana gezien heb hele grote delen goed en dan weer een stuk waar je over zand moet rijden met heel veel grote gaten. Het is op die plekken voor de driver echt belangrijk om zijn goede pad te vinden, want de auto heeft er zeker van te lijden. Naast de toeter die overal gebruikt wordt, zijn ook goede schokbrekers van groot belang.
We passeren veel kleine dorpjes: het is overal ongeveer hetzelfde beeld: mooie huizen afgewisseld met soms zelfs kleine lemen hutjes waar mensen wonen. Na ongeveer 3 uur hebben we Aaltjo’s plek gevonden: het was op het laatst nog een hele zoektocht om zijn plek te vinden. De weg was ook zo veranderd (heel veel slechter geworden) dan 3 jaar geleden, dat wij het niet herkenden. De vorige keer dat we er waren was Aaltjo al bezig om een nieuw huis te bouwen voor hem, zijn vrouw en twee kinderen (Derk en Connie). Het huis is nu klaar en ziet er goed uit. Het huis heeft 3 grote slaapkamers , een woonkamer en een grote veranda met keuken, douche en wc. In Nederland zou ik zeggen, een prima vakantiehuis. Hij is blij dat hij ons ziet. Jessica heeft hij al eerder gezien, is een week aan het begin van de vakantie bij hem geweest, hij heeft ons verder alleen even gezien toen hij Jessica heeft opgehaald in Accra. Gelijk lekker aan de koffie, even veel bijpraten. Het gaat goed met hun. Ze hebben het allemaal redelijk goed voor elkaar. Hij leeft van zijn AOW uit Nederland, en dat is voor Ghanese begrippen veel geld. Daarnaast is hij bezig met zijn tuin, van circa 50 bij 50 meter, wat hij voor een groot deel al klaar heeft met bv. Allerlei groenten en vruchten. Vooral aubergines doen het goed. Wat de tuin oplevert wordt deels zelf gebruikt, bv sla, en deels wordt het verkocht . Al met al prima te doen. Ik maak samen met Aaltjo een rondje door de tuin en de omgeving. Ik krijg heel veel verhalen over hoe het hier gaat. Ik heb wel begrepen dat honden moeten oppassen want ze gaan zo in de pan.. .. Barbara, Aaltjo’svrouw, is ondertussen alleen maar bezig met van alles: voor ons zorgen en ondertussen met haar nieuwe wasmachine ook onze was aan het draaien.
Aan het eind van de middag komen de kinderen van school: ze zijn naar ons toe erg verlegen, maar gelukkig duurt het niet lang. Zeker Wesley heeft gelijk goed contact met Derk, ze gaan het dorp in, m te voetballen. Conny, begrijp ik, is getrouwd met de TV…. Een beetje westers trekje… De kinderen gaan elke dag met de trotto naar school, een eind verderop. Ze doen dat helemaal zelf. Nog één dag en dan hebben ze vakantie. Aaltjo heeft er voor gezorgd dat ze naast school extra les krijgen in het weekend en daarnaast computerles. Goede opleiding is belangrijk om een goede toekomst in Ghana te krijgen.
Aaltjo wil graag dat de kinderen ook een Nederlands paspoort krijgen: daarvoor is hij al diverse keren bij de ambassade geweest, maar het is om onduidelijke redenen niet gelukt. Vanuit Nederland zal ik kijken of ik nog wat kan doen. Heleboel gedoe, tot aan DNA onderzoek aan toe..Aaltjo moet bewijzen dat hij de vader is… Van Derk is dat wellicht nog wat lastig, hij is best wel donker, maar Conny is heel licht qua kleur. Daarnaast, het is ook een mooi meisje! Ze is ook goed met engels en minder verlegen dan Derk.
Na het eten, echt heerlijk gegeten, komt de wijn op tafel, nou ja wijn het blijkt Sangria te zijn. Er wordt natuurlijk veel bijgepraat, en Aaltjo vertelt veel over het leven in Ghana. Hij is niet optimistisch: het gaat niet echt goed, prijzen schieten omhoog, er zijn te weinig hele goede mensen die de leiding in het land kunnen nemen, en de corruptie maakt heel veel kapot. De economie draait vooral op de sterke vrouwen, en dat zie ik bij Aaltjo ook…. Barbara blijft maar werken…
Na de vele kleine Sangriaatjes (jeneverglazen) op de veranda, het is heerlijk buiten, gaan we om 9 uur slapen. We hebben na enig puzzelen allemaal een plek. Het is wel warm op de kamer..