zaterdag 19 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu zaterdag 19 juli 2014 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Hans Rombout - WaarBenJij.nu

zaterdag 19 juli 2014

Door: Hans Rombout

Blijf op de hoogte en volg Hans

23 Juli 2014 | Ghana, Kumasi

Zaterdag 19 juli
Rustdag, beetje langer slapen (6.45 uur)en tijd om eens even wat te filosoferen over het leven in Ghana. De familie heeft het redelijk goed voor elkaar. Ze leven met elkaar op een prima manier in het huis samen. Er is een duidelijke hierarchie, opa en Solomon zijnde baas als het er op aan komt, de meiden en ook Maamelee en Oma werken hard. Opa heeft zijn eigen hoekje, eet elke dag ongeveer op dezelfde tijden drie keer per dag. Hij is heel rustig, af en toe doet hij mee aan de gesprekken, hij gaat lekker zijn eigen gang. Af en toe lopen er kleine kindjes van de buren door het huis, gezellig. Ik vraag me af of ik hier zou kunnen leven: ik denk dat dat wel zou kunnen, als ik Nederland niet gewend was. Het lijkt mij, zeker in de echt warme perioden, heel zwaar, zeker als je ook geen werk hebt. De dagen zijn dan lang, zeker als man zijnde. De vrouwen zijn wel de hele dag met van alles bezig, maar de mannen hebben het een stuk rustiger. Ik merk aan mezelf dat als er niet wat op het programma staat, ik de tijd benut voor lezen en af en toe computeren. Maar als ik hier zou wonen zou ik toch echt wat te doen willen hebben, ik zou er ongelooflijk lui van worden… en mijn middagslaapje zou wel eens heel lang gaan duren.
Ik ga vanmiddag en eind wandelen met Maamelee. Ze laat me onder meer het kerkhof zien. Kleine graven, maar ook gebouwtjes waarin de kist is begraven in een stenen omhulsel. Er is duidelijk een apart gedeelte voor de wat rijkere mensen. Het aankondigen van dat iemand overleden is gebeurt ook anders dan we gewend zijn: her en der hangen posters van de overledene met naam en leeftijd, en de dag van de begrafenis. Solomon vertelt mij dat een begrafenis heel erg duur is: er komen vaak veel mensen en die krijgen allemaal eten en drinken. De begrafenis zelf kost ook nogal wat. Soms is de kist in de vorm van een vliegtuig (als iemand piloot geweest is). De begrafenis met alles er om heen duurt vak 2 of 3 dagen. Wat ik niet verwacht heb, ik zie overledenen die honderd jaar geworden zijn!
Op tv gaat het op dit moment vooral over “Ghana ’s most beautiful”. Het is een soort Idols maar dan meer op schoonheid en de cultuur die de vrouw het beste van haar regio in beeld brengt. Ook hierbij kun je via de telefoon je keuze maken. Er zijn 10 regio’s en daarmee 10 kandidaten. De dames zijn redelijk mooi maar niet supermooi: ik heb ze wel veel mooier al gezien! Het is mij nog steeds niet duidelijk wanneer de winnaar bekend wordt. Ik begrijp wel dat morgen (zondag) er een grote show op tv is.
Na een lekker wijntje gat deze jongen lekker slapen. Candy volgt snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 15551

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 28 Augustus 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: